Wednesday 27 February 2013

cita-cita


assalamualaikum uols..


semua orang ade cita-cita. kalau buat servey macam-macam jawapan ade, ade yang nak jadi dokter, ade yang nak jadi peguam,jurutera,polis..macam-macam la...tapi ari ni gua nak kongsi 1 cerita..bende ni da agak lama tp gua rasa agak terkesan dengan sorang budak kecik ni.

cerita ni bekisar 3 atau 4 tahun lepas mase tu gua tengah musafir. gua singgah kat satu masjid ni, gua lupa kt mane masjid tu. lepas solat maghrib berjemaah gua bersiap la nk teruskan perjalanan, mase tengah bersiap mata gua tertumpu pade gelagat sorang budak lelaki ni..tersangatlah comel bepakaian jubah putih siap berserban lagi. gua perati je budak tu. time nak balik kebetulan gua ade kt pintu masjid. gua panggil budak tu. die datang pastu hulur tangan kat gua..comel je budak ni salam cium tangan. pastu gua sempat la tanye name die umo brape dan ape lagi gua tak brape nak ingat..tp yang paling gua ingat time gua tanye cita-cita budak tu. biase la kalau tanye bab cita-cita kat bebudak ni kompem2 la dijawabnye nak jadi polis, askar la biase la dulu-dlu time kite semua kecik pun jawapannye tak lari. tak jadi polis askar tak pun dokter..jawapan skema yang klise..hahaha..TAPI gua silap. sangkaan gua ternyata meleset. cita-cita budak tu memang lain dari yang lain. selambe je die jawab. cite-cite nak masuk syurga. 

Perghhh jawapan budak ni membuatkan aku tersentak. hurmmmm tetibe jek aku sayu dengor jawapan budak tu. kalau kite buat servey agak-agak korang ada tak yang jawap cita-cita saya nak msuk syurga. huhuhu..kekadang kita terlalu mengimpikan dunia yang fana sehingga melupakan dunia yang kekal abadi itu. 

No comments:

Post a Comment